Cel
mai utilizat mod de organizare a instruirii este lectia. Tipurile si variantele ei structural-functionale sunt determinate
de obiective, continuturi (cognitive, afectiv-volitionale, psihomotrice,
trasaturi de personalitate si caracter) etc.
Criterii
|
Orientare traditionala
|
Orientare moderna
|
Rolul elevului
|
Urmareste prelegerea, expunerea, explicatia profesorului. Incearca sa
retina si sa reproduca ideile auzite. Accepta in mod pasiv ideile transmise.
Lucreaza izolat.
|
Exprima puncte de
vedere proprii. Reali-zeaza un schimb de idei cu ceilalti. Argumenteaza si
pune intrebari cu scopul de
a intelege, de a realiza sensul unor idei. Coopereaza in rezol-varea problemelor si a sarcinilor de lucru. |
Rolul profesorului
|
Expune, tine prelegeri. Impune puncte de vedere. Se considera si se
manifesta in permanenta ca un parinte.
|
Faciliteaza si mode-reaza invatarea. Ajuta elevii sa inteleaga si sa
explice punctele de vedere proprii. Este partener in invatare
|
Invatarea
|
Invatarea are loc predo-minant prin memorare si reproducere de
cunostinte, prin apel la exemplele clasice, validate. Invatarea conduce la
competitie intre elevi, cu scopul de ierarhizare.
|
Invatarea are loc predominant prin formare de competente si deprinderi
practice. Invatarea se realizeaza prin cooperare
|
Evaluarea
|
Vizeaza masurarea si aprecierea
cunostintelor elevului (ce
stie elevul). Pune accent pe aspectul cantitativ (cat de multainformatie detine elevul). Vizeaza
clasificarea statica a elevilor.
|
Vizeaza masurarea si aprecierea competen-telor (ce poate sa faca elevul
cu ceea ce stie). Pune accent pe elementele de ordin calitativ (valori,
atitudini). Vizeaza progresul in invatare pentru fiecare elev.
|
Manualul
|
Opereaza o selectie rigida a continuturilor din care rezulta un ansamblu
fix de infor-matii, vizand o tratare ampla, de tip academic. Informatiile sunt prezen-tate ca
interpretare standardizata, inchisa, universal valabila si autosuficienta.
Infor-matiile constituie un scop in sine. Ofera un mod de invatare care presupune
memorarea si reproducerea. Repre-zinta un mecanism de formare a unei cunoasteri de tip
ideologic.
|
Opereaza o selectie permisiva a continu-turilor,
din care rezulta un ansamblu variabil de informatii, in care
profesorul si elevul au spatiu de creatie. Informatiile suntprezentate astfel, incatstimuleaza
interpretarialternative si deschise.Informatiile
constituie un mijloc pentru formarea unor compe-tente, valori si atitu-dini. Ofera un mod
de invatare care presupune intelegerea
si expli-carea. Reprezinta un mecanism de stimu-lare a gandirii critice.
|
Demersuri
de optimizare a modelului lectiei traditionale
In ceea ce priveste lectia, din perspectiva pedagogiei
postmoderne aceasta
ar avea urmatorul format:
· implicarea
elevilor, trezindu-le interesul pentru subiectul (care se subsumeaza unui
concept mai larg) aflat in discutie; in acest scop, se poate utiliza o
demonstratie, un film scurt, se pot prezenta anumite date etc.;
· prin
intrebari cu raspuns deschis, profesorul poate sesiza care sunt ideile preconcepute
ale elevilor in raport cu subiectul dat; apoi, profesorul ar trebui sa prezinte date si informatii care vin in
contradictie cu ideile preconcepute ale elevilor, lasandu-i in
acelasi timp pe acestia sa caute singuri solutii;
· elevii
pot fi organizati in grupuri de lucru, care sa incerce sa formuleze ipoteze si experimente apte sa reconcilieze
ideile lor anterioare cu noile date si informatii; in timp ce
elevii lucreaza pe grupuri, rolul profesorului este de a oferi consultanta si
informatii acestora;
· grupurile se reunesc, fiecare prezentand
problemele cu care s-a confruntat in conturarea posibilelor solutii
de rezolvare. Evaluarea se poate realiza in mod traditional (teste
hirtie-creion, de exemplu), dar se pot utiliza si alte variante; profesoral
poate evalua grupul prin inter-mediul unui
reprezentant al acestuia sau poate interoga fiecare membru al
grupului pentru a evalua ceea ce au invatat acestia in timpul muncii in comun.
Referindu-se
la scenariul unei lectii de tip constructivist, Yager este mai
analitic, chiar daca avertizeaza ca nu ofera decat una dintre multele
posibilitati pentru asemenea concretizari:
1.
inceputul lectiei: a utiliza mediul pentru a descoperi intrebari; a pune
intrebari; a lua in considerare posibile raspunsuri; a pune in evidenta fenomenele neobisnuite; a identifica
situatiile in care perceptiile elevilor variaza;
2. desfasurarea lectiei: a implica elevii in situatii
reale; a organiza dezbateri care sa elaboreze alternative; a cauta
informatii; a experimenta cu ajutorul materialelor disponibile; a
observa fenomenele specifice; a schita un model, tipar etc.; a strange si a
organiza date si informatii; a utiliza strategii de rezolvare a problemelor; a
selecta resurse adecvate; a discuta cu intreaga clasa solutiile unor elevi; a
incuraja elevii sa conceapa si sa organizeze experimente; a incuraja elevii sa
opteze si sa evalueze optiunile respective; a incuraja elevii sa identifice
posibilele riscuri si consecinte; a defini parametrii unei investigatii;
3. elaborarea unor explicatii si solutii: a comunica idei
si informatii;
a construi si a explica un model; a elabora o alta explicatie; a critica si
revizui solutiile propuse; a utiliza evaluarea colegilor; a integra solutia
descoperita in cadrul cunoasterii si experientelor anterioare;
4.
a initia activitati: a lua decizii; a aplica informatii si a face apel la
deprinderile adecvate; a transfera dintr-un domeniu in altul idei si
informatii; a impartasi idei si informatii; a pune intrebari noi; a dezvolta
produse si a promova idei; a utiliza idei si modele pentru a submina ideile si
conceptiile acceptate deja.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu